Анотація

Методичний посібник містить методики здоров’язберігаючих технологій на уроках математики, збірку гумористичних задач (в т.ч. прикладного характеру), фізкультхвилинки, вправи-енергізатори та конспект уроку з використанням здоров’язберігаючих технологій.

ЗМІСТ

1. Вступ……………………………………………………………………………

2. Хвилинки гумору, розв’язування гумористичних задач…………………….

2.1. Зразки гумористичних задач……………………………………………...

2.2.Гумористичні задачі прикладного характеру…………………………

3. Фізкультхвилинки…………………………………………………………….

4. Вправи-енергізатори…………………………………………………………

5. Арифметична та геометрична прогресії (конспект уроку алгебри у 9 класі з використанням здоров’язберігаючих технологій)……………………………

6. Висновки……………………………………………………………………….

7. Список використаних джерел………………………………………………...

1. Вступ

Здоров’я – найдорожчий дар, яким наділила природа людину. Навіть, є така приказка: «В здоровому тілі – здоровий дух». І для того, щоб здоров’я вистачило надовго, потрібно загартовувати дитину від самого народження, формуючи в неї звичку займатися спортом і фізкультурою постійно.

Коли діти приходять до школи, дуже важливо відразу створити такі умови, щоб у них не зникло бажання вчитися. Тому необхідно максимально постаратися, щоб учні хотіли іти на урок, а не ставав той урок для учня мукою. Тільки в таких випадках учень зростатиме і розумово, духовно.

Тільки дякуючи спільним зусиллям учителів, школярів та батьків, дякуючи систематичній, послідовній і творчій роботі з організації фізкультхвилинок, фізкультпауз та інших здоров’язберігаючих технологій забезпечується достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та систем організму дітей на уроці, їхній загальний бадьорий стан.

Овал: Здоров’язберігаючі технології
Скругленный прямоугольник: Ігри та ігрова терапія
Скругленный прямоугольник: Арт-техніка

На уроках математики можна використовувати:

1. Хвилинки гумору, розв’язування гумористичних задач;

2. Фізкультхвилинки;

3. Вправи енергізатори;

4. Музичний супровід і т.ін.

2. Хвилинки гумору, розв’язування гумористичних задач

Як відомо, сміх продовжує життя. Тому на уроках математики є доцільними хвилинки гумору, або розв’язування гумористичних задач.

2.1.Зразки гумористичних задач

1. Учениця першого класу Настя та учениця 11 класу Даша з'їли 4 кг цукерок. По скільки кілограмів цукерок з’їла кожна з них,якщо Даша наразі не на дієті і їли вони з однаковою швидкістю?

2. Пожежних навчають одягати штани за 2 секунди. Яку кількість штанів встигне одягнути добре навчений пожежний за 10 хвилин?

3. Скільки літрів молока поміститься в животиках у 9 хлопчиків, якщо в животику одного хлопчика поміщається 500мл?

4. Батьки та сестри обідають, а молодший братик заховався під столом і намагається перепиляти ніжку стола зі швидкістю 4 см в хвилину. Через який час закінчиться обід, якщо товщина ніжки столу 16 см?

5. 18 учнів чекали шкільного автобуса. На зупинці були великі калюжі в ямах, які ще не поремонтували працівники автодору .Коли під’їхав автобус, семеро учнів заляпало брудом, семеро - сховалися за тими, кого заляпало, решта – сховалися у кущі шипшини. Скільки подряпаних учнів поїде в школу, якщо троє так і залишилися їсти ягоди шипшини ?

6. Марійка купила по 4 шоколадні батончики для кожного з чотирьох членів своєї сім’ї. У супермаркеті діяла акція: «1 батончик – 20грн. Кожен шостий батончик безкоштовно!». Скільки грошей заплатила Марійка?

7. Ведмідь дав завдання Маші і своєму далекому родичеві пофарбувати паркан. Маша фарбувала зеленим кольором, родич – синім. Скільки дощечок паркану пофарбовано в зелений колір і скільки – в синій, якщо Маша фарбує у два рази швидше?

8. Пожежник Микола в 0год.00 хв. заступив на зміну. Він був справжнім пожежником, тому вже через 1 хвилину почали долинати звуки хропіння. Його колеги вирішили пожартувати і рівно о другій годині ночі з криші вилили відро води, яка досягне поверхні землі через 4 секунди. Скільки часу залишилося спати Миколі , якщо він хропе вже 1 годину 25хвилин і 11 секунд?

9. Спонсор Василь Іванович приїхав до дитячого садочка подарувати діткам іграшки до новорічних свят. Він роздягнувся в коридорі і пішов до дітей. Доки Василь Іванович роздавав іграшки, Оксанка поклала до кожного кармана по три кубики. Скільки кубиків приніс спонсор назад, якщо у нього на пальто чотири кармани?

10. На шоу «Вишка» прийшов Женя Кошовий. Йому треба було стрибнути у воду з висоти 15 метрів але після того, як він пролетів 5 метрів, злякався і вирішив не брати участь у цьому шоу. Скільки метрів доведеться Жені ще летіти по інерції?

11. Кощій Безсмертний, Змій Горинич, Баба Яга і Соловей Розбійник вирішили поїхати на фабрику «Рошен». Вони там купили 36 кг цукерок «Ромашка», 18 кг цукерок «Батончик», 54 кг цукерок «Lazy Cow Caramel». Скільки кілограмів цукерок з’їла кожна голова Змія Горинича, якщо всі учасники подорожі їли порівну?

12. Влітку учні в пришкільному таборі «Зміна» вирішили піти до лісу по лікарські рослини. Вони назбирали і ромашки, і звіробою, і материнки. Але найкраще попрацювали Маринка – вона забралася у зарості глоду, під якими росли дорідні кущі лопуха. Маринка глоду не нарвала, а от на штанцях принесла реп’яхи лопуха. Маринка зняла з себе 14 штук, друзі – 45 штук, вчителі – 18 штук, ще й додому принесла 21 штуку. Скільки реп’яхів було на лопухові, якщо він втратив четверту їх частину?

13. Бабуся дівчаток із фільму «Татові доньки» дуже любила різноманітних павучків. У неї їх було чималенько, але після того як Маша вбила чотирьох, Даша – отруїла двох, Женя задавила двадцять одного, Пуговка викинула через вікно вісім павуків, а Галина Сергіївна подарувала Полежайкіну стільки ж павуків, скільки загинуло, то у бабусі залишилася половина початкової кількості. Скільки павуків було у бабусі спочатку?

14. У шкільній їдальні Славко вирішив потренуватися до уроку Захист Вітчизни із стрільби. Тому він вирішив озброїтись кашею і обстріляв нею 11 разів Богдана, 12 разів Аню, 4 рази Яну і дві докинув до стола вчителів. Скільки ложок каші збере техпрацівник і що буде Славкові після його шоу?

15. 24 бабусі і 3 дідусі каталися ліфтом і застрягли між поверхами. Третина бабусь стояли мовчки, 7 бабусь з іншої третини зомліли. Решта бабусь і всі дідусі почали натискати подряд на всі кнопки, кричати: "SOS!" і лаяти президента, уряд і всіх міністрів підряд. Яка кількість нервових бабусь і дідусів застрягла між поверхами?

2.2. Гумористичні задачі прикладного характеру

1. Молодший лейтенант Василь Смішний після служби в армії, влаштувався на роботу в міліцію. Щоб бути на гарному рахунку у начальства, він вирішив, що кожного місяця буде збільшувати кількість виявлених порушників на один і той самий відсоток. У січні і новоспечений міліціонер виявив 356 порушників, а у березні – 854. Яка кількість водіїв згадувала Смішного абсолютно несмішними словами у лютому?

2. Баба Яга зібрала навколо себе клуб «Надвечір’я» для тих, кому за… , де щодня протягом 30 днів розповідала історії зі свого життя. В зв’язку з тим, що вона має поважний вік, кожного наступного дня кількість історій зменшувалася на 2. Яку кількість історій розповіла Баба Яга, якщо першого дня було почуто 100 штук?

3. У тому ж клубі «Надвечір’я» вирішили створити касу взаємодопомоги і гроші ділили таким чином: найстарший член клубу бере собі деякі суму, а кожний наступний за віком член – на однакову кількість меншу за попереднього. Оскільки Баба Яга – наймолодший член клубу, вона бере гроші останньою. В цьому місяці поділили 1950 монет, причому найстарший (Кащик Невмирущий) узяв 200 монет, а Баба Яга - 60. Скільки друзів має Баба Яга?

4. В місцевому зоопарку кількість розумних на 43% більша від кількості гарних (зрозуміло, що згідно з легендою мова йде про мавпочок). Крім того 25% розумних є гарними. Який відсоток гарних є розумними?

5. Мама пече шість пирогів: першим вона пече пиріг з капустою (1), другим - з м’ясом (2), потім - з грибами (3), наступний - з квасолею (4), за ним – з гарбузом (5) і останній - з вишнею (6). Доки вона їх випікає, до неї на кухню забігають діти і щоразу з’їдають найгарячіший пиріг. У якому порядку діти не могли з’їсти пироги?

А: 123456 Б:125436 В:32541 Г:456231 Д:654321

6. Джек Горобець та його команда піратів відібрали на кораблі, що пропливав поруч, кілька золотих злитків і хотіли розподілити їх порівну. Але чотирьох із них капітан покарав за непослух, тому покарані не отримали зовсім, а решта отримали на 10 злитків більше. А якби злитків було на 50менше, то кожен (разом із покараними) отримав би на 5 злитків менше. Скільки злитків відібрати пірати?

7. Карлсон, який живе на даху, заготовив 500 банок варення по 0,5 кг кожна. 12% становило суничне варення, 24% - полуничне. На скільки кілограмів погладшає Карлсон, якщо він їстиме лише малинове варення, яке становить 50% від суничного та полуничного варення разом.

8. Лисиця Аліса вирішила змінити професію і податися працювати директором акціонерного товариства «Лебідь, рак і щука». Звичайно, з раком їй не тягатися, а от лебедя можна і «нагріти». Тому вже за літо акціонерне товариство втратило 24600 грн, з яких 35% втратили у червні, а в липні – 110% від втрат за червень. Скільки не дорахувалися власники акціонерного товариства у серпні?

9. Черепаха Тортилла вирішила навідати свою подружку – таку ж прудконогу, як і сама. Вона поспішала, як гірська кізонька і за перший день пройшла 72 м, за другий – 175% від попереднього дня. На якій відстані проживають подружки, якщо за другий день вона пробігла 70% того, що за третій.

10. Котигорошко вирішив побороти Змія Горинича, але, на жаль, щоразу, коли він відрубував голови Змія, в нього на місці кожної зрубаної голови виростає по три нових. Після трьох «підходів» на полі битви залишилися лежати 52 зрубані голови. Яка кількість голів була на початку битви у Змія Горинича?

11. Два друга Кота Леопольда Сірий і Білий можуть з’їсти весь запас сиру супермаркета «Наш край» за 6 днів. Сірий може з’їсти весь сир за 9 днів. За скільки днів з’їв би сир лише Білий?

3. Фізкультхвилинки

Як під час уроків у школі, так і вдома переважну частину доби учні сидять. Вони вчать уроки,сидять біля телевізора та комп’ютера, читають, в’яжуть, малюють і т.ін. При цьому дитина фізично не відпочиває, а, навпаки, напружена, стомлюється і перевтомлюється. Внаслідок всього цього у дитини знижується працездатність, з’являються прояви негативних емоцій, погіршується самопочуття. В неї починає боліти голова, псується настрій, починає порушувати поведінку (на уроках).

В таких випадках необхідно робити перерви, під час яких учні виконували б різноманітні легкі фізичні вправи (фізкультхвилинки). Під час виконання таких вправ краще починає функціонувати мозок, знімається втома як із м’язів, так і з очей, пальців і т.д. Такі перерви повинні бути на кожному уроці математики(особливо у менших школярів). Вони мають включати у себе кілька легких для виконання вправ. Бажано, щоб діти знали зміст фізкультхвилинки, тоді їм легше буде зорієнтуватися у виконанні рухів. Але якщо весь час виконувати одні і ті самі вправи, учням це стає нецікавим, тож доцільно час від часу їх змінювати.

Ще більшого інтересу додають вправи, які виконуються під музику і у віршованій формі. Оскільки діти все таки повинні набратися сил під час виконання вправ, а не стомитися, то доцільним є те, щоб вчитель сам говорив текст , а учні лише виконували вправи. По завершенні фізкультхвилинки дихання має відновитися, тож можна запропонувати заспокійливу ходьбу.

Зразки фізкультхвилинок

1. На пальчики встанемо – До хмарин дістанемо.

(учні піднімаються на пальчиках, підіймаючи догори руки)

Один, два, один, два,

До хмарин дістанемо.

Нахиліться стільки раз,

Скільки качечок у нас.

(учні нахиляються вперед, назад, вліво, вправо)

Один, два, три, чотири, п'ять –

Добре вмієм рахувать!

Скільки покажу грибочків,

Стільки ви зробіть стрибочків.

(учні стрибають на місці)

Один, два, три, чотири, п'ять,

Час усім відпочивать

(учні сідають за парти)

Один, два – руки вище, вище голова.

(учні підняли догори руки, дивляться вгору)Три, чотири – руки тихо опустили.

(учні опустили руки і голови донизу)П'ять, шість, сім – стати тихо всім.

(учні сідають за парти)

За Е. Андрієвою

2. НА БОЛОТІ

На болоті в хороводі (учні ходять, високо підіймаючи коліна і махаючи руками)

Сіра чапля діток водить, (учні кружляють навколо себе)

Танцювали що є сили –

Все болото розмісили. (учні підтанцьовують)

Прилетіли вранці бусли, (учні легенько біжать на місці, змахуючи руками)

Посідали і загрузли. (учні сіли за парти)

Плеснемо в долоні: Хло-хлоп-хлоп! (учні плещуть в долоні) Скачемо на конях: Гоп-гоп-гоп! (учні легенько підскакують на місці) Летимо як птахи: Шусь-шусь-шусь! (учні махають руками) Як повзуть мурахи? Хрусь-хрусь-хрусь. (учні навприсідки ходять) Пострибав горобчик: Цінь-цінь-цінь! (учні стрибають) Дівчинка і хлопчик Молодці!!!! (учні сіли за парти)

4. Вправи-енергізатори

Під час будь-якої спільної діяльності учні час від часу відчувають зниження активності. Одним із засобів для подолання спаду енергії являється вправи-енергізатори. Енергізатор – короткотривала вправа, спрямована на відновлення енергії дітей, інтересу до заняття й зосередження уваги учасників.

Зразки вправ-енергізаторів

«Відгадай»

1. Один з учасників гри описує геометричну фігуру, яку він задував, але не називаючи її, а інші відгадують.

2. Один із учнів говорить частину якого-небудь правила, а решта учнів повинні відгадати, про що йде мова.

3. Один із учасників гри зображає мімікою і жестами який-небудь математичний термін, а інші повинні назвати відгадку.

«Логічний ланцюжок»

1. Учень, який першим починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий – додає слово і пояснює, як воно пов’язане з першим і так далі.

Наприклад: точка – відрізок - чотирикутник – діагоналі і т.д.

2. В руки першому учасникові вчитель дає який-небудь предмет «гаряча картоплина» і називає який-небудь математичний термін. Учень повинен назвати інший математичний термін, який пов'язаний з попереднім і швидко передати «гарячу картоплину» іншому учасникові і т.д.

5.Арифметична та геометрична прогресії (конспект уроку алгебри у 9 класі з використанням здоров’язберігаючих технологій)

Тема уроку: Арифметична та геометрична прогресії

Мета уроку:

• узагальнити знання учнів з теми, систематизувати їх; вдосконалити навички та вміння розв'язувати вправи із використанням влас­тивостей прогресій;

• розвивати навички співнавчання та взаємонавчання;

• виховувати інтерес до математики, удосконалювати навички само­контролю.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь та нави­чок.

Прилади та матеріали: проектор,комп’ютери з програмним забезпеченням Test-w2, нав­чальний посібник.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

- Ви вже вивчили тему «Прогресії» і сьогодні на уроці ми узагальнимо знання про прогресії, повторимо основні поняття, властивості формул з теми, проведемо паралель між арифметичною та геометричною прогресіями. А для цього ми будемо подорожувати горами і долами, морями і океанами. Будемо вдихати їх аромати та, врешті решт, після кількох зупинок виберемося на найвищу вершину – систематизовані знання прогресій. На разі ви повинні сісти всі так, щоб вам було зручно, закрити очі і уявити цю вершину, де стоїть гарна оцінка «12», а ще подумати, щоб ви хотіли отримати для себе по завершенні нашої подорожі. (Тихенько лунає легка музика)

- А зараз напишіть на стікерах ваші очікування та прикріпіть їх до вершини нашої уявної гори (слайди презентації супроводжуватимуть весь урок).

(Урок буде супроводжуватися тихими звуками природи)

IІI. Актуалізація опорних знань

- Спочатку ми вирушимо морем Знань і зробимо першу зупинку «Теоретичну»

1 . Робота з комп’ютерною програмою Test-w2:

Учні повинні дати відповідь на 12 запитань. На кожне питання є 4 варіанти відповідей. За кожну правильну відповідь ставиться 1 бал. Після завершення тестування комп’ютер видає кількість правильних балів.

Максимальна кількість балів – 12.

- А наступною є зупинка «Ти – мій друг і я – твій друг»

2. Робота в парах

Учні сидять по двоє за партами. Один із них виконує вправи з теми «Арифметична прогресія», другий – «Геометрична прогресія».

По закінченні учні обмінюються зошитами і після оголошення вчителем правильних відповідей перевіряють правильність виконання та записують кількість правильних балів.

Максимальна кількість балів – 12.

Завдання 1

1. Знайдіть різницю арифметичної прогресії, якщо a3=16,a7=4.

2. В арифметичній прогресії x2=-8, x9=27. Знайдіть x5.

3. Знайдіть суму членів арифметичної прогресії 7; 21; 35;… з дев’ятого до двадцять першого включно.

Завдання 2

1. Знайдіть п’ятий член геометричної прогресії: 1; -3;…

2. Знайдіть знаменник геометричної прогресії, якщо b3=9/25, b5=81/625.

3. Знайдіть суму перших восьми членів геометричної прогресії, якщо b8=-1/64, q=-1/2.

ІУ. Фізкультхвилинка

- Стомилися? Це зрозуміло після такої тривалої подорожі. Тож, настав час відпочити. На разі фізкультхвилинка (супроводжується музикою):

Всі піднесли руки - раз,

І навшпиньки став весь клас.

Два – присіли, руки вниз.

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Хто старався присідати –

Може вже відпочивати.

Нахились уперед, нахились назад. І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один, два, три, чотири – набираємося сили,

Нахились, повернись

І до друга посміхнись.

V. Вдосконалення вмінь та навичок

1. Усні вправи

Вправи енергізатори

«Логічний ланцюжок»

- А на разі наступна зупинка для відновлення енергії – «Енергізатор». Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово пов’язане з темою «Прогресії», другий – додає слово і пояснює, як воно пов’язане з першим і так далі.

2. Розв'язування гумористичних задач.

Два учні розв’язують гумористичні задачі біля дошки, решта може розв’язувати додаткові задачі і також можуть отримати бали.

Максимальна кількість балів – 12.

12. Сержант Петро Цікавий, демобілізувавшись із армії, влаштувався на роботу в ДАІ. Щоб завоювати авторитет, він вирішив щокварталу збільшувати кількість виявлених порушників на одну й ту саму кількість відсотків. У першому кварталі Цікавий виявив 600 порушників, а у третьому – 726. Скільки водіїв згадували сержанта «незлим тихим словом» у другому кварталі?

13. Корпорація «КиївКрутоБуд» будує комфортабельні багатоповерхові будинки у центрі міста на дитячих майданчиках та у скверах. При цьому кожен наступний будинок ( крім шостого) в 1,05 рази вищий за попередній. Перший будинок мав висоту 10м. Шостим був хмарочос, висота якого дорівнювала сумі висот першого та п’ятого будинків. Якої висоти був хмарочос?

Додаткові задачі:

1. У ватазі Робіна Гуда відібрані у багатіїв гроші ділять так: найстарший бере собі певну кількість монет, а кожний наступний – на певну однакову кількість монет меншу, ніж попередній. Робін бере гроші останнім. Одного разу поділили 1950 монет, причому найстарший узяв 200 монет, а Робін - 60. Скільки «підлеглих » у Робіна?

2. Котигорошко бився із Змієм. Але не знав, що кожного разу, коли він відрубував голови Змія, у того на місці зрубаної голови виростає три нових. Після трьох «підходів» на полі битви залишилися лежати 52 зрубані голови. Скільки голів було у Змія на початку битви?

VІ. Підсумок уроку

На початку уроку учням було видано по хмаринці, сонечку, рожевій та блакитній квітці.

- Пригадайте свої сподівання від уроку. Чи задоволені ви залишилися, чи всі ваші сподівання ствердилися? І в залежності від результатів, причепіть на нашу вершину гори, куди ми так старанно добиралися хмаринку або сонечко. А підніжжя гори прикрасьте рожевою або блакитною квіткою.

Учні виконують

- А тепер давайте подивимося на результат нашої спільної діяльності.

Виставлення оцінок (набрана за урок сума балів ділиться на 3)

VІI. Домашнє завдання

6. Висновок

Кожен сучасний педагог повинен знати, володіти і застосовувати здоров’язберігаючі технологї, оскільки вони являються однією з йогонайголовніших складових професійної компетентності.

Кожен урок сучасного педагога повинен бути здоров’язберігаючим, здоров’яформуючим, здоров’язміцнюючим, спрямованим на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.

Саме від вчителів і батьків залежить , яке здоров’я матимуть наші діти і чи матимуть його взагалі.

Якщо ми будемо використовувати як під час уроків, так і під час перерв, виховних заходів, вдома вищезгадані здоров’язберігаючі методики, то ми досягнемо того, що наші діти будуть здорові і щасливі, будуть радувати нас своїми успіхами і зможуть подолати у своєму житті будь-які труднощі.

7.Список використаних джерел

1. http://mamka.info/

2. http://perezvin.at.ua/

3. http://static.klasnaocinka.com.ua/

4. http://teacherjournal.com.ua/

5. http://ves-elo.ru/

6. http://www.darchik.ru

7. oipopp.ed-sp.net

8. Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» :2012-2013 н.р. Інформаційний вісник/Укл.:А.С.Добосевич, М.С.Добосевич, О.М.Добосевич, Р.Є.Кокорузь, О.Б.Таратула. - Львів: Каменяр, 2013. – 60с.

9. Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» :2013-2014 н.р. Інформаційний вісник/Укл.:А.С.Добосевич, М.С.Добосевич, О.М.Добосевич, Р.Є.Кокорузь, О.Б.Таратула, С.А.Цар - Львів: Каменяр, 2013. – 61с.

Кiлькiсть переглядiв: 900

Коментарi

  • DreInvoma

    2018-02-05 05:07:42

    Cialis Alle Erbe Funziona Need Stendra Low Price Cialis Da Disturbi [url=http://cheapciali.com]cialis[/url] Cialis Non Prescription Needed Usa Viagra Doctors In Fort Lauderdle Skypharmacy...